Nu vet du hur det känns.

Vägen ut ur ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt.

Mötet

Publicerad 2012-09-29 10:17:31 i Allmänt, Misshandlaren, Offret,

Mötet med kvinnocentrum var väldigt intressant. Väldigt intensivt. Många, många tårar, om möjligt ännu fler insikter.
Jag fick absolut bekräftat att det mannen håller på med INTE är okej. Det är INTE  mig det är fel på. *pust*
Hon tyckte det var JÄTTEBRA och modigt av mig att komma dit. Jag kände mig inte alls modig utan jag kände mig bara som en förädare. Sitta där och berätta om familjens hemlighet.

Vi pratade om normaliseringsprocessen. Vi pratade om hur det var i början av vårt förhållande och vad som hände på vägen.
 
Från Varningstecken:

"Normaliseringen av våldet sker långsamt och i början även subtilt. Men med tiden blir det onormala normalt. Det är normaliseringen av våldet som, tillsammans med den traumatiska bindningen, gör att kvinnan stannar kvar. Det som för en annan, utomstående kvinna, skulle upplevas chockerande, märkligt eller oacceptabelt, kan för den som blivit misshandlad under lång tid ha kommit att bli alldeles normalt."
 
 
Vi pratade även om varför jag NU hade ringt och bett om hjälp. Varför, och vad hände som gjorde att jag ringde.
 
Allt eskalerar. Varje vecka händer det saker. Och det som gjorde att jag tillslut tog mod till mig att ringa, var att barnen blir utsatta. Jag har två små liv att vaka över. Två små liv som inte ska behöva vara rädda och osäkra i sitt egna hem. Ett hem som ska vara den trygga borgen. De är för deras skull som jag nu ska vandra den här långa vandringen. För deras skull ska jag gå.

Kommentarer

Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Publicerad 2012-10-02 20:53:02

Du gör helt rätt!!
Det är svårt men rätt <3
Jag gick för många år sedan och ingen ska komma och säga att det är lätt men jag kan säga att det var helt rätt!

Stor kram till dig!!!

Postat av: Mia

Publicerad 2012-10-03 16:15:27

Känner igen mig i känslan, även om jag inte hade barn att se till, min övriga familj led ju i det tysta och kunde inget göra :-(

Du klarar det, nu för barnen men om ingen tid alls också för dig - för snart inte bara tror du att det inte är dig det var fel på utan VET.

Kramar om och hoppas vi här i cyberrymden kan ge dig styrka också!

Postat av: Fnulan

Publicerad 2012-10-03 20:47:54

Jag är glad att se att det finns tröst för dig här.... jag har skickat ut på fejjan och ska skicka ut på min blogg så att många hittar hit, de som kan trösta och de som kan hjälpas av att läsa om ditt nya liv!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela